Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’

12-09-2022

In de afgelopen weken zijn ruim 900 MVO-managers in Nederland uitgenodigd om 3 personen uit deze groep te kiezen die volgens hen in aanmerking komen voor de titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’.

Inmiddels zijn de stemmen geteld. De volgende 10 MVO managers staan op de shortlist voor de volgende ronde (in willekeurige volgorde):

  • Hanneke van de Vijfeijke, Country Sustainability Manager, IKEA Nederland
  • Christian de Jong, Manager Innovation & Sustainability, BEVER
  • Wineke Haagsma, Chief Sustainability Officer Nederland, PwC
  • Iris van Wanrooij, Program Manager Corporate Social Responsibility – Business Unit Footwear, Hultafors Group (EMMA Safety Footwear)
  • Mark Groot Wassink, Director Sustainability & Innovation, Royal Auping
  • Emma Olde Bijvank, Global Manager Sustainability, Rituals
  • Eva Ronhaar, Director of Sustainability, HEMA
  • Marthijn Junggeburth, Manager Sustainability, Royal Swinkels Family Brewers
  • Annechien ten Brink, Sustainability Manager, a.s.r.
  • Marije Klomp, Programmadirecteur duurzaamheid, Radboud Universiteit

De shortlist werd bekend gemaakt op het event ‘The State of the Sustainability Profession’ van Sustainability University.

Uit deze kandidaten nomineert een deskundige jury op 24 oktober a.s. drie personen. De abonnees op de nieuwsbrief van Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen worden vervolgens uitgenodigd om een stem uit te brengen op één van deze drie kandidaten. Deze stemming weegt voor 60 procent mee in het eindoordeel.

Tijdens het event van Stichting Nederland CO2 Neutraal op 8 december a.s. in Theater Flint te Amersfoort stemt het publiek op zijn/haar favoriete kandidaat. Deze stemming weegt voor 40 procent mee. Op het event wordt de winnaar bekend gemaakt.

De MVO-manager van 2022 ontvangt een bokaal, een prachtig arrangement voor twee personen in het duurzame Hotel Jakarta Amsterdam en een unieke circulaire fiets van mtrl.bike (voorheen DutchFiets).

De verkiezing wordt dit jaar voor de 9de keer georganiseerd door Van der Molen E.I.S., met Moonen Packaging en Viking als partners.

De jury

De jury bestaat uit zeven deskundigen uit het MVO-veld:

  • Maria van der Heijden (directeur-bestuurder MVO Nederland)
  • Folkert van der Molen (organisator verkiezing en eigenaar Van der Molen E.I.S.)
  • Marianne van Keep (Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces en ‘MVO Manager van het Jaar 2020/21”)
  • Annick Schmeddes (oprichter/directeur Sustainable Talent)
  • Marjolein Demmers (directeur Natuur & Milieu)
  • Ruud Koornstra (ondernemer en Nationale Energiecommissaris)
  • André Nijhof (Professor Sustainable Business and Stewardship bij Nyenrode Business Universiteit)

Over Van der Molen E.I.S.

Van der Molen Environmental Internet Services is een internet-onderneming met verschillende internetportals op het gebied van duurzaamheid. Dagelijks trekken deze websites duizenden bezoekers. De portals (waaronder het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen, www.duurzaam-ondernemen.nl) zijn ideale ‘content hubs’ voor content marketing. Daarnaast is de onderneming mede-organisator van Purpose Day XL op 18 april 2023 in Spant! te Bussum met als thema ‘The Road to Net Positive’.

Over Moonen Packaging

Moonen Packaging is ruim 65 jaar actief om haar klanten te ondersteunen in hun verpakking behoefte. Daarbij heeft zij een scherp oog voor duurzame oplossingen die verder gaat dan alleen de verpakking. Een klimaatneutraal bedrijfspand en een continue streven naar optimale distributie met een zo laag mogelijke CO2 footprint zijn hier voorbeelden van. Moonen Packaging heeft niet voor niets als missie: ‘Wij gaan voor meer dan tevreden klanten door altijd de extra stap te zetten, met liefde voor onze planeet.’

Over Viking

Viking is de expert op het gebied van werkplekoplossingen. Wij ondersteunen en stimuleren onze klanten om productiever, efficiënter, duurzamer en kosten-effectiever te zijn.  Bij ieder aanbod houdt Viking rekening met duurzaamheid: wij bieden een ruimt assortiment aan duurzame alternatieven aan voor producten en kijken altijd hoe we leveringen kunnen combineren. Ook compenseren wij de CO2-uitstoot van alle leveringen aan onze klanten.